Dieta od zawsze jest w centrum zainteresowania, gdyż coraz więcej osób pragnie utrzymać odpowiednią wagę, zachować dobry wygląd, a także mieć jak najlepszą kondycję. Jest to bardzo istotne zwłaszcza dla osób aktywnie uprawiających sport, gdyż zwracają one szczególną uwagę na składniki swoich posiłków, zawartość białka, węglowodanów oraz innych witamin i składników mineralnych.

Przed wybraniem i zastosowaniem odpowiedniej diety warto poświęcić temu uwagę i zapoznać się szczegółowo z działaniem oraz możliwymi skutkami ubocznymi, gdyż nie każdy rodzaj diety jest dobry dla naszego zdrowia. Jeśli czujemy potrzebę zastosowania diety, winniśmy udać się do specjalisty, lekarza który służy zawsze fachowym doradztwem i pomocą w pełnym zakresie.

Dieta redukcyjna

Dieta redukcyjna jest ogólnym planem żywieniowym, który ma za zadanie pomóc w pozbyciu się dodatkowych, zbędnych kilogramów osobom mającym problem z nadwagą.

Warto jednak pamiętać iż redukcja nie tylko służy to tego aby zrzucić uciążliwe kilogramy, ale także pomaga zbudować masę, wzmacnia i odbudowuje mięśnie, kształtuje naszą rzeźbę.

Skuteczna dieta redukcyjna to przede wszystkim dobry jadłospis każdego dnia oraz regularne posiłki, gdyż ma to olbrzymie znaczenie podczas całego procesu odchudzania.

Powinniśmy przestrzegać określonych zasad, aby schudnąć nie tylko zdrowo ale także bezpiecznie. Z problemem nadwagi boryka się bardzo dużo osób i problem ten narasta z roku na rok, zwłaszcza można to zaobserwować wśród ludzi młodych. Jest to poważny problem dlatego, powinno się zareagować jak najszybciej, aby nie popaść w poważną chorobę, gdyż otyłość prowadzi do wielu skomplikowanych i zagrażających życiu schorzeń.

Nieleczona nadwaga może przyczynić się także do śmierci, i jest to potwierdzone wielorakimi badaniami, gdyż otyłość skraca życie co najmniej o kilka lat.

Dlatego warto wcześniej wdrożyć odpowiednią dietę redukcyjną, która pozwoli zmniejszyć tkankę tłuszczową i zachować zdrowie.

Wiele osób myśli, iż stosując dietę są skazani na głodowanie się, jest to absolutnie bzdura i stereotyp, gdyż dieta redukcyjna nie oznacza głodzenia się, bowiem gdy jest złożona z odpowiednio dobranych składników dostarcza organizmowi najbardziej potrzebnych wartości odżywczych, minerałów oraz witamin.

Warto zwrócić uwagę, iż sam proces odchudzania nie powinien przebiegać gwałtownie, powinno się to odbywać powoli bezpiecznie, winno być to również uzależnione od wagi każdej osoby, dlatego tak ważne jest indywidualne podejście do każdego pacjenta z osobna.

Wiadomo, osoby bardziej otyłe zrzucają więcej kilogramów w krótszym czasie, efekt jest bardziej widoczny niż w przypadku osób szczupłych, jednak jest także zauważalny.

Dieta redukcyjna jest idealnym rozwiązaniem aby uniknąć tak bardzo niechcianego przez wszystkich odchudzających się efektu jojo. Jednakże należy pamiętać, że źle skonstruowana dieta oraz jej zbyt gwałtowny przebieg mogą przyczynić się do wycieńczenia organizmu, a także w skrajnych przypadkach do powrotu nadwagi. Dlatego głównym priorytetem prawidłowej diety redukcyjnej jest przede wszystkim zdrowe odżywianie i odejście od złych nawyków.

Mniejsza ilość kaloryczna

Ujemny bilans kaloryczny jest głównym kluczem do skutecznego spadnięcia z wagi, aczkolwiek nie znaczy że powinniśmy rezygnować ze wszystkiego. Bowiem dobrze skonstruowana dieta redukcyjna pozwala nam korzystać z pełnowartościowych, smacznych i zawierających mnóstwo witamin posiłków.

Program żywnościowy odgrywa tutaj istotną rolę, jest szczególnie ważny dla osób które pragną schudnąć. Ujemny bilans kaloryczny najprościej mówiąc oznacza, iż nasz organizm jest w stanie więcej spalić niż przyjąć, tym samym gdy więcej spożywamy, nadmiar ulega magazynowaniu w tłuszczach. Warto zauważyć i podkreślić iż ciało człowieka nie zużywa energii tylko i wyłącznie podczas ćwiczeń różnego rodzaju, lecz także w trakcie snu, choć większość ludzi uważa inaczej. Organizm ludzki spala kalorie, również w trakcie pracy, siedzenia przed komputerem, potrzebuje ich aby zachować prawidłową pracę mózgu i innych organów, służą również do regeneracji, odpoczynku. Jest to ogólnie nazywane przemianą materii, uzależnione jest oczywiście od wieku i płci a także stanu zdrowia każdej osoby. Zawartość PPM nie powinna przekraczać 1200-1400 kcal na dobę, gdyż jest to niezbędna ilość energii, aby utrzymać prawidłowe funkcje i procesy życiowe. Ilość zależy też od wykonywanych ćwiczeń fizycznych, od poziomu aktywności danej osoby. Należy również pamiętać, iż dieta redukcyjna nie powinna oznaczać drastycznych zmian w sposobie odżywania się, gdyż może nieść to ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne, nie wolno w zbyt gwałtowny sposób zmniejszać ilości przyjmowanych kalorii. Może to stać się powodem wyhamowania metabolizmu, dlatego warto pamiętać i zadbać o to aby ilość kalorii nie spadała poniżej PPM, czyli podstawowej przemiany materii. Dobrze zaplanowana dieta redukcyjna daje pożądany efekt utraty wagi, a przede wszystkim nie stwarza zagrożenia dla naszego zdrowia i życia.

Właściwe substancje odżywcze

Odpowiednia ilość substancji odżywczych stanowi podstawę prawidłowej diety redukcyjnej, oraz planu żywieniowego, bez względu na to czy chcemy spaść z wagi czy przybrać na masie. Najlepszy rezultat uzyskać możemy gdy nasza dieta będzie bogata w dostateczną ilość białka, węglowodanów i tłuszczów, ponieważ dieta która nie zawiera tych składników owszem przyczyni się też do utraty wagi, ale nastąpi to kosztem naszego zdrowia, czego raczej nie chcemy. Bez odpowiednich składników długo oczekiwane i uzyskane efekty znikną szybciej niż nam się wydaje, zaraz po powrocie do zwyczajnego odżywania. Należy pamiętać, iż może się tak zdarzyć, że źle dobrana dieta redukcyjna przyczyni się do wywołania różnego rodzaju chorób, oraz zaburzy prawidłowy rytm odżywania. Dlatego bardzo ważne jest aby plan żywieniowy skonstruować w sposób dobrze przemyślany, nie robić tego z pośpiechem, oraz zadbać o najważniejsze składniki pokarmowe. Wszelkie białka i tłuszcze a także węglowodany powinniśmy nabywać ze sprawdzonych źródeł, od dobrych dostawców, rolników. Powinny być to produkty ekologiczne i świeże, bez niepotrzebnych sztucznych wspomagaczy i antybiotyków.

Węglowodany

Węglowodany są bardzo potrzebne dla organizmu każdego człowieka, gdyż to z nich pobierana jest siła i energia, dlatego należy przyswajać ich odpowiednią ilość aby organizm mógł z nich korzystać kiedy zapragnie. Warto jednak zadbać o to, aby dostarczyć odpowiedniego rodzaju węglowodany, gdyż jeśli wybierzemy te proste i będziemy spożywać w dużej ilości słodycze oraz słodkie napoje, to właśnie z nich w pierwszej kolejności skorzysta nasz organizm. Niestety nie jest to nic dobrego, ponieważ w takiej sytuacji bardzo często dochodzi do gwałtownego skoku glukozy we krwi człowieka, co powoduje wzrost insuliny. Przyczynia się do również do dużego spadku i utraty energii, czyli tak zwanego zjazdu, inaczej mówiąc wygląda to w taki sposób iż jesteśmy zmęczeni pozbawieni jakiejkolwiek energii, aczkolwiek mamy ochotę znowu sięgnąć po coś słodkiego. Dlatego aby uniknąć takich niepotrzebnych sytuacji, warto korzystać tylko i wyłącznie ze sprawdzonych i złożonych węglowodanów, które przyczyniają się do wzrostu energii w ciele organizmu. Dzięki temu produkcja energii odbywa się w sposób spokojny, wolniejszy i jednocześnie starcza na dłuższy czas, a także pozwala zachować całkowitą kontrolę nad naszym apetytem.

 Białka

Białka czyli proteiny również należą do głównych składników pokarmowych w trakcie trwania diety redukcyjnej, stanowią podstawowy materiał budulcowy oraz odgrywają istotną rolę w różnych procesach życiowych. Skuteczna dieta redukcyjna powinna zawierać odpowiednie ilości białka przystosowane do każdego organizmu z osobna, ponieważ ich zbyt mała ilość może skutkować zmniejszeniem odporności, oraz spowolnieniem procesów życiowych. Źródłem białek jest wiele produktów, także wybór jest dość duży, przede wszystkim najwięcej protein zawiera mięso i nabiał. Aczkolwiek w przypadku wegetarianów, odpowiednią ilość białka znajdziemy między innymi w roślinach strączkowych takich jak fasola, groch oraz soczewica a także w orzechach. Warto zwrócić również uwagę na to iż ilość białka, którą powinno się przyswajać jest także uzależniona od wieku, płci oraz masy ciała i stopnia naszej aktywności sportowej. Jednakże podstawowa wartość wynosi między 1,1-1,2 g licząc na jeden kilogram masy ciała.

Tłuszcze

Dieta redukcyjna powinna zawierać także odpowiednie ilości tłuszczów, nie warto słuchać opowiadań iż w trakcie diety nie wolno nam spożywać tłuszczu, gdyż jest to oczywiście nieprawda, ponieważ choć w mniejszych ilościach to jest on tak samo potrzebny organizmowi ludzkiemu jak inne składniki. Dlatego skuteczna dieta redukcyjna wcale nie musi oznaczać rezygnacji z tłuszczu. Należy pamiętać, iż lipidy nie są tylko i wyłącznie źródłem zła dla naszego organizmu, ponieważ tłuszcze pełnią bardzo ważną i odpowiedzialną rolę w naszym organizmie. Są nie tylko idealnym źródłem energii, ale także przyczyniają się do ograniczenia spożywania innych niepotrzebnych posiłków, tym samym hamując nasz apetyt. Winniśmy pamiętać także, iż to właśnie w tłuszczach rozpuszczeniu ulegają bardzo ważne dla nas witaminy takie jak A, D, E i K. Głównym elementem diety redukcyjnej jest ilość tłuszczów ale także ich źródło pochodzenia, dlatego należy wystrzegać się zbyt tłustych mięs nieznanego pochodzenia, ponieważ ma to bardzo zły wpływ na zdrowy tryb odżywiania. Aby uzupełnić tłuszcz w sposób prawidłowy winno się sięgać po produkty bogate w odpowiednie składniki, typu orzechy, awokado a także ryby i mięso ekologiczne które pochodzi ze sprawdzonych gospodarstw rolnych. Bardzo dobrym przykładem produktu, który zawiera cenne ilości kwasów tłuszczowych jest olej kokosowy, ma on bardzo korzystny wpływ na zdrowie i życie człowieka. Powinniśmy też pamiętać iż wybierając ryby ze sprawdzonych hodowli, otrzymujemy źródło kwasów omega 3 i 6.Odpowiednia ilość tłuszczu winna być przestrzegana i stanowić ok 30% wszystkich kalorii w diecie redukcyjnej.

 Ilość składników mineralnych i witamin

Wiadome jest, że energia i składniki odżywcze są bardzo ważne dla organizmu człowieka, aczkolwiek potrzebuje on także odpowiednich witamin i minerałów, dlatego tak bardzo ważne jest aby zadbać o ich odpowiednią ilość, ponieważ niedobór może stać się przyczyną poważnego pogorszenia podczas przebiegu różnego rodzaju procesów życiowych, tym samym negatywnie wpływając na nasze narządy oraz ich funkcjonowanie. Może to także prowadzić do rozwoju wielorakich chorób i schorzeń, dlatego warto temu zapobiegać już wcześniej. Skuteczna dieta redukcyjna powinna zawierać duże ilości witamin A, C, D, oraz E i K a także witaminy z grupy B. W jej składzie powinny znaleźć się również kwas foliowy oraz odpowiednie mikroelementy. Dobrze zaprojektowany jadłospis powinien zawierać w sobie również żelazo, potas, magnez oraz fosfor, ponieważ mają one pozytywny wpływ na organizm człowieka. Odpowiednie witaminy i składniki mineralne znaleźć można także w warzywach i owocach, orzechach oraz w mięsie i rybach, więc wybór jest dość duży i każdy może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

Nawodnienie

Także woda jest idealnym źródłem pierwiastków, i również jest bardzo potrzebna organizmowi człowieka do prawidłowego funkcjonowania. Należy podkreślić iż w obecnych czasach dostęp do wody jest ogromny, na rynku istnieje wiele rodzajów wody, z której mamy możliwość skorzystać, występuje ona o różnym nasyceniu, mniej lub bardziej gazowana. W trakcie diety redukcyjnej powinniśmy wybierać raczej wodę zwykłą, która jest dostępna w każdym sklepie, zaleca się ograniczenie bądź sporadyczne picie wody która zawiera zbyt dużą ilość soli mineralnych. Najlepszy wybór to woda niegazowana, powinniśmy jej przyswajać od 1,5 do 3 litrów w ciągu doby. Ma ona bardzo pozytywne właściwości dla ludzkiego organizmu, oczyszcza go w pełnym zakresie.

Regularność i systematyczność

Bardzo ważnym czynnikiem który pozwoli uzyskać oczekiwany efekt końcowy jest regularne i systematyczne odżywanie się, jest to istotny element całego procesu odchudzania. Bowiem dobrze skonstruowany jadłospis pozwala na odpowiednią regeneracje, tym samym zmniejsza się chęć niepotrzebnego podjadania. Oczywiście ilość przyswajanych posiłków jest uzależniona indywidualnie od każdej osoby, według niektórych specjalistów powinniśmy zjadać do 5 posiłków dziennie, aczkolwiek dość znaną metoda są 3 posiłki dziennie i większość osób wybiera właśnie ten sposób, choć nie jest on odpowiedni dla wszystkich. Jeśli chodzi o to jaki plan żywieniowy wybrać, to zależy oczywiście od naszych potrzeb indywidualnych, gdyż należy pamiętać iż każdy organizm jest inny i inaczej reaguje, dlatego nie zawsze warto opierać się na innych osobach. Aby dokonać właściwego wyboru ważna jest przede wszystkim obserwacja samego siebie, jak reagujemy na brak jedzenia. Mówi się, iż śniadanie jest najważniejsze, owszem jest ważne ale w przypadku braku chęci nie wolno zmuszać się do jedzenia na siłę, lepiej poczekać aż poczujemy głód a organizm wcześniej wyśle nam odpowiedni sygnał. Warto zadbać o to aby przygotowane danie zawierało wszystkie należyte składniki, bez względu czy jest to śniadanie obiad czy kolacja. Najgorszą rzeczą podczas odchudzania jest sięganie po produkt zastępczy, czyli cokolwiek co mamy pod ręką, coś słodkiego aby zminimalizować głód, ponieważ ma to bardzo zły wpływ na dietę redukcyjną.

Dla kogo dieta redukcyjna?

Oczywiście rzecz jasna, że dieta redukcyjna przeznaczona jest przede wszystkim dla osób borykających się z problemem nadwagi i otyłości, jednakże bardzo ważne w tej kwestii jest to aby przed podjęciem decyzji skonsultować się z odpowiednim lekarzem, specjalistą i uzgodnić dobry dla siebie plan działania. Dotyczy to zwłaszcza osób cierpiących na otyłość, oraz powiązane z nią bezpośrednio choroby, gdyż najważniejsze jest to aby wykluczyć zagrożenia związane z wdrożeniem zmian żywieniowych. Dieta redukcyjna jest także idealnym rozwiązaniem dla osób aktywnie uprawiających sport, wyczynowych sportowców, którzy bardzo ciężko i rzetelnie przykładają się do swoich ćwiczeń, i pragną uzyskać oczekiwany efekt, odsłonić mięśnie. Pomoże w tym przede wszystkim dobrze ułożony jadłospis, zawierający odpowiednie składniki. Aczkolwiek dieta redukcyjna skierowana jest głównie do ludzi, którzy pragną pozbyć się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Połączenie ćwiczeń fizycznych oraz prawidłowego odżywiania i nawodnienia przynosi bardzo dobre efekty, które widać gołym okiem.

Dobry jadłospis

W skutecznej diecie redukcyjnej ważny jest przede wszystkim jadłospis, który powinien być ułożony profesjonalnie, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u dietetyka, który zawsze służy pomocą i fachowym doradztwem w pełnym zakresie. Na podstawie naszej dokumentacji oraz podanych informacji zaprojektuje dla nas najlepszy jadłospis. Jest to oczywiście dobre i zalecane rozwiązanie, jednakże nie każdy z nas ma taką możliwość, ale nic straconego bowiem plan żywieniowy czyli jadłospis możemy ułożyć sobie sami, a wystarczy trzymać się odpowiednich zasad żywieniowych. Mamy również możliwość skorzystania z różnego rodzaju specjalnych kalkulatorów, dzięki którym również łatwiej będzie ułożyć plan żywieniowy na cały tydzień. Kalkulator pomaga wyliczyć odpowiednią ilość kalorii jaka może być przyswajana w posiłkach w ciągu doby. Warto tutaj pamiętać przede wszystkim o podstawowych składnikach pokarmowych takich jak białka, węglowodany i tłuszcze, dzięki temu ułożony przez nas jadłospis będzie bezpieczny i zdrowy dla naszego organizmu. Podstawowymi składnikami diety muszą być warzywa, nabiał oraz mięso i orzechy, gdyż zawierają one najwięcej wartości odżywczych, które są nam potrzebne w trakcie diety. Bardzo ważne w tej kwestii jest również odpowiednie nawodnienie organizmu, powinno się korzystać z wody niegazowanej. W obecnych czasach postęp technologiczny sprawił iż istnieją również różne dostępne aplikacje, które są bardzo przydatne w trakcie odchudzania, ponieważ zawierają dokładny opis produktów różnego rodzaju oraz ilość kalorii. Układając jadłospis warto zaplanować go z góry na cały tydzień, ponieważ dajemy sobie tym sposobem gwarancję regularności spożywania posiłków. Oczywiście rzecz jasna, że niektóre dania jesteśmy w stanie przygotować sobie nieco wcześniej, jeśli mamy taką możliwość to uczyńmy to. Na stronach internetowych można znaleźć wiele przykładów jadłospisów, na których można się wzorować, dodając także swoje indywidualne pomysły, składniki. Dobry plan żywieniowy to podstawa skutecznej diety redukcyjnej.

Suplementy a dieta

Dobrze zaplanowany jadłospis daję nam połowę sukcesu, poza tym gdy regularnie ćwiczymy i odpowiednio nawadniamy swój organizm, możemy mieć pewność iż osiągniemy świetny efekt końcowy. Należy pamiętać iż proces odchudzania, nie jest rzeczą łatwą i wymaga dużej cierpliwości i włożonego trudu, jednak warto wytrzymać ciężki okres, zacisnąć zęby aby móc cieszyć się później uzyskanym efektem końcowym, z którego na pewno będziemy zadowoleni. Należy również zaznaczyć iż każdy organizm działa inaczej, a czas odchudzania zależy od płci, wieku, oraz masy ciała i stanu zdrowia. Proces ten można nieco przyśpieszyć stosując dostępne na rynku i sprawdzone suplementy, które oparte są na naturalnych składnikach, poprawiają one także trawienie i metabolizm człowieka, tym samym zwiększają spalanie tkanki tłuszczowej.

Wady i zalety diety redukcyjnej

Podstawową zaletą diety redukcyjnej jest przede wszystkim jej skuteczność w zrzucaniu dodatkowych kilogramów, daje trwały i solidny rezultat. Dzięki jej zastosowaniu spadamy z wagi powoli, zachowując dobry stan zdrowia oraz pogodne samopoczucie. Minusem z kolei jest mniejsza ilość kalorii w potrawach, co może wydawać się bardzo trudne, na początku można odczuwać osłabienie, jednak ten stan bardzo szybko mija i z każdym dniem jest coraz lepiej, organizm się przystosowuje. Warto pamiętać iż dania przygotowywane na diecie redukcyjnej nie muszą być nudne i jednolite, mamy możliwości skorzystania z różnych dostępnych przepisów na zdrowe i smaczne posiłki. Podsumowując dieta redukcyjna jest skutecznym sposobem na utratę wagi, ale należy ją odpowiednio zaprojektować od początku do końca. Jest to długi i ciężki proces ale przy odpowiedniej motywacji przynosi świetne wyniki.

Give a Comment